fredag 14 maj 2010

Modeillusionen

I tisdags så hamnade jag i en diskussion om porr som var väldigt intressant, den handlade blandannat om det går att göra porr som är politisk korrekt och kommer den då att uppfylla sitt syfte? Porr handlar ju ändå om att porträttera en fantasivärld.
När jag idag läste det här blogginlägget av AgnesB började jag fundera på om inte samma sak gäller i modevärlden till viss del.
Modevärlden och porrindustrin tampas ju ändå med lite samma problem; tjejer och killar som svälter sig/knarkar/super för att upprätthålla någonslags glamorös utopi. Självklart är det inte okej att unga människor dör i modets/porrens namn men frågan är ifall moraliserande någonsin har hjälpt någon.
Det är väl liksom det ouppnåeliga som är hela grejen?

Agnes B skriver:
"Jag brukar alltid reagera mot det hur folk verkar tro att mode är till för att visa upp en duglig, värdig, glänsande, trendig och vackert paketerad verklighet, vara någon slags moral och inspiration hur vi borde se på livet. Modebilder i en tidning får aldrig vara störande eller kryptiska utan att moralpaniken sätter fart – på ett sätt den inte alls skulle kickats igång låt säga inne på ett galleri eller museum. Det är å andra sidan vad som också kan anses intressant med mode – folk tar det till sig på ett helt annat personligt plan, ger kanske mer personliga reaktioner än inne på Moderna Museet?"

Word, typ. Det gör mig så jävla trött att lyssna på typer som blir upprörda när Vogue Italia har gjort ett modejobb som utspelar sig på rehab eller whatever. Det är liksom inte modets jobb att moralisera över knark/sex/rasism, modets jobb är väl bara att vara föränderligt?

2 kommentarer:

  1. Beror det inte lite på vad det är för slags mode? Jag menar om det är "vardagsmode" (eller vad ni mer insatta kallar det) så är det väl till för att vara snyggt, praktiskt och hållbart, förhoppningsvis. Men när det börjar gränsa till konst är det väl mer som ett forum där man kan ta upp olika ämnen, provocera eller inspirera.. Men nej, inte moralisera. Schysst att du funderar över och diskuterar modets funktion!

    SvaraRadera
  2. Ja, intressant indeed. jag tänker att typer (som ändå är majoriteten,eller?) reagerar för att mode är så himla komersiellt, något som alla har kontakt med vare sig man vill eller inte?
    jag tycker att det kan vara väldigt befriande med mode som tänjer på gränserna men bli stött för man inte vet på vilken "sida" de vill stå, fattar du? konst och mode är ju verkligen något man kan diskutera forever, vad är konst liksom? man kan ju tycka att det inte är något som "institutionen" har makt över...
    men sen tänker jag att modets roll på ett sätt speglar det som händer runtom så på ett sätt föränderligt ja, men med tolkningar för vad omvärlden är, typ. haha nu låter jag som värsta fashonistan här..

    SvaraRadera